Det behövs mer skavsår i konsensuslandet Sverige!

Alarmismen kring påstådda klimathot och jordens undergång belyser på ett väldigt tydligt sätt den förändring som sker i Sverige – var en tyst, lydig medborgare och håll med annars stämplar vi dig som en förnekare, rasist eller något annat som vi tror skadar dig!

I Danmark finns det de som vill gå ännu längre och menar att FN borde använda militär kraft för att kväsa kritik mot FN och få alla att lydigt följa dem!

Jerry Ravetz vid Universitetet i Oxford menar att när forskare, självutnämnda eller av media utpekade som experter, uttalar sig blir de knutna till de officiella ståndpunkterna. De kan då inte motstå att beteckna alla kritiker som “förnekare”, vars kritik av “fakta” tas som ett tecken på att de är onda, fördärvade och korrumperade!

När jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (MP) nyligen med den breda penseln svepande kategoriserade alla, som inte delar regeringens naiva Sverigeberättelse, som Sverigehatare legitimerar hon påhopp på politiska meningsmotståndare.

Det har också blivit vanligare bland vänsterrelaterade ledarskribenter, politiker och opinionsbildare att på betald, ofta skattebetald, arbetstid sprida vidrigheter mot meningsmotståndare och försöka flytta fokus från samhällsproblemen till enskilda personer.

Komikern Jon Stewart, i The Daily Show, konstaterade att bästa sättet att syna lögner och vidrigheter är vaksamhet.

Men vilka möjligheter och förutsättningar ger exempelvis skolan de unga, så att de kan bli vaksamma, lära sig kritiskt tänkande och helt enkelt bli obekväma?

I skolans värld verkar det tyvärr vara viktigare att kunna relatera till värdegrunder, genusvetenskap eller annat trams än faktiska ämneskunskaper, vilket är en förutsättning för kritiskt tänkande! Senast illustrerat av att företrädare för regeringspartierna menar att det ska vara en skyldighet för skolan att lära barn och ungdomar att cykla!

Ett annat exempel är det nya läkarprogrammet som innehåller betydligt mindre traditionell medicinsk kunskap än tidigare, till förmån för inslag som global hälsa, mäns våld mot kvinnor och hållbarhetsperspektiv. Det livslånga lärandet som man gärna talar om i samband med läkaryrket förutsätter goda grundkunskaper, inte som med regeringens fokusändring.

Ett dynamisk och levande demokrati, liksom vetenskap, förutsätter en mångfald av de obekväma och ett sunt ifrågasättande även om det skapar skavsår i detta svenska konsensusland!

 

Artikel publicerad i Arbetarbladet och Gefle Dagblad